Ohjelmaa illaksi in english

Sanapeli

suomi

Tämä yksinkertainen sanapeli on melko lyhytkestoinen, mutta antaa iloa useassakin tilanteessa.

Peliaika: 10 min
vaativuus: helppo

Sanapeli

Pelin idea: Pelaajat sanovat järjestyksessä kirjaimia siten, että yhdistelmästä voi muodostua jokin sana tai sen taivutusmuoto, mutta ei koskaan valmista sanaa.

Pelin kulku: Edellisen kierroksen hävinnyt pelaaja aloittaa pelin (ekalla kierroksella sattumanvarainen aloittaja) ja sanoo esimerkiksi kirjaimen J. Seuraava pelaaja ei näin ollen voi sanoa kirjainta A, koska silloin muodostuisi sana JA ja hän häviäisi kierroksen. Oletetaan, että toisena vuorossa oleva pelaaja sanoo kirjaimen U. Nyt kolmantena oleva pelaaja voi epäillä, että edellisen kirjaimen sanojalla ei ole mitään sanaa mielessä, joka alkaisi JU, tai jatkaa sanomalla esimerkiksi kirjaimen L. Näin jatketaan, kunnes joku pelaajista epäilee, ettei toisella ole sanaa mielessä. Epäilijä häviää kierroksen, jos kirjaimista voidaan jatkaa sana. Mikäli kirjaimista ei voida jatkaa sanaa tai joku pelaajista epähuomiossa muodostaa sanan, kyseinen pelaaja häviää kierroksen.

Pelin voittaminen: Jokaisen kierroksen häviäjä saa yhden miinuspisteen. Kolmesta miinuspisteestä tippuu pelistä pois ja voittaja on se, joka jää viimeiseksi jäljelle.

x

Piippaus

auto

Säännöiltään yksinkertainen peli sopii hyvin pitkille automatkoille. Piippausta voi pelata hyvin muun automatkan ohessa.

Peliaika: 60 min
vaativuus: helppo

Piippaus

Pelin idea: Pelaajat valitsevat sellaisen asian, jonka saattavat nähdä useasti automatkalla, mutta jota muut pelaajat eivät pysty arvaamaan.

Pelin kulku: Jokainen pelaaja valitsee itselleen jonkin asian, jonka he saattaisivat nähdä automatkalla ikkunasta seuraavan tunnin sisällä. Aina kun kyseinen asia tulee vastaan, heidän tulee sanoa piip, niin että muut autossa olijat kuulevat sen. Pelaajat koittavat arvata kohteita, joita toiset pelaajat seuraavat.

Pelin voittaminen: Jokainen piippaus sekä jokainen muiden kohteiden oikea arvaus antaa pelaajalle yhden pisteen. Pelaajan pisteet tippuvat nollaan, mikäli joku arvaa hänen kohteensa. Voittaja on se, jolla on tunnin jälkeen eniten pisteitä.

x

Mitä on tapahtunut?

suomi

Tämä peli voisi luonteensa puolesta hyvin olla myös osiossa visat, mutta toimii erinomaisesti juuri pitkillä automatkoilla.

Peliaika: 15 min
vaativuus: haastava

Sanapeli

Pelin idea: Yksi pelaajista kertoo lyhyen tarinan tai tapahtumapätkän. Tämän jälkeen muiden pelaajien tulee selvittää, mitä on oikeasti tapahtunut kysymällä kysymyksiä tarinan kertojalta. Kertoja saa vastava kysymyksiin ainoastaan kyllä tai ei. Tarinoita voi keksiä itsekin, mutta tässä muutama tyypillinen esimerkki:

Autiomaasta: Saharan autiomaasta löydettiin kuollut mies. Hän makasi hiekassa selällään ilman vaatteita ja hänellä oli kädessään palamaton tulitikku. Hänen ympärillään hiekassa ei näkynyt jälkiä. Mitä on tapahtunut?
Oikea vastaus: Mies osallistui kaverinsa kanssa kuumailmapallokilpailuun. Kaasu oli loppumassa ja kaverukset päättivät vetää pitkää tikkua siitä kumpi hyppäisi. Eli maassa oli pitkän tikun saanut mies ja toinen oli jatkanut matkaansa laskeutumatta.

Puhelinkopissa: Mies löytyi kuolleena puhelinkopista. Puhelinkopin lasit olivat hajonneet suurinpiirtein olkapäidenkorkuudelta. Puhelimen luuri roikkui langan varassa, aivan kuin puhelu olisi jäänyt kesken. Lattialla oli muovipussi, jossa oli kala. Mitä on tapahtunut?
Oikea vastaus: Mies puhui kaverinsa kanssa puhelimessa ja kertoi, kuinka ison kalan oli saanut. Eläytyessään tarinaansa mies rikkoi lasin ja kuoli verenvuotoon.

Auton takapenkillä: Pariskunta on matkalla ja autosta loppuu bensa. Mies lukitsee kaikki ovet ja lähtee hakemaan bensaa läheiseltä huoltoasemalta. Kun mies saapuu takaisin, vaimo on kuollut ja auton takapenkillä istuu tuntematon henkilö. Mitä on tapahtunut?
Oikea vastaus: Pariskunta oli matkalla sairaalaan. Vaimo on synnyttänyt lapsen (=tuntematon henkilö), mutta kuollut itse synnytyksessä.

x

Tuota sisältöä

Päivitän sivua aina kun saan hyviä ideoita tai kuulen uusista peleistä tai arvoituksista. Jos mielessäsi on jokin kategorioihin sopiva lisäys, olen erittäin kiitollinen, mikäli lähetät sen minulle viestillä.

Lähetä viesti »

Kehitä sivustoa

Jos sivusto ei toimi kunnolla tai löydät täältä virheitä, lähetä viestillä korjaus tai kehitysehdotus. Kehitysehdotus voi liittyä sivuston rakenteeseen tai ihan vain kielelliseen virheeseen pelissä tai arvoituksessa.

Lähetä viesti »

Sivuston sisältö

Koitan pitää mahdollisimman laadukkaana ja sen takia tarkastan kaiken sisällön, jota sivustolle lisään. Mikäli joku osa kuitenkin rikkoo tekijänoikeuksia yms. muita sääntöjä, lähetäthän tästä minulle tiedon.

Lähetä viesti »