Ohjelmaa illaksi in english

Mafioso

suomi

Perinteinen pokerinaamaa, logiikkaa ja väittelytaitoa vaativa seurapeli vähintään kandeksalle hengelle.

Pelaajia: 8-20
Peliaika: 30 min
vaativuus: haastava

Mafioso

Roolit: 1x pelinjohtaja, 2x mafioso, 1x poliisi, 1x lääkäri, 1x hullu (mikäli enemmän pelaajia kuin 10)

Aloitus: Aluksi valitaan yksi henkilö pelijohtajaksi. Pelinjohtajan tehtävänä on valita roolit muille pelaajille sekä ylläpitää pelin kulkua. Pelinjohtaja käskee muita sulkemaan silmänsä ja valitsee satunnaisesti 2 mafiosoa, poliisin, lääkärin ja hullun. Mikäli pelissä on alle 10 pelaajaa, hullua ei kannata valita ollenkaan. Muut pelaajat, joilla ei ole roolia, ovat automaattisesti siviilejä.

Pelin kulku: Pelissä on kaksi vaihetta, joita toistetaan kunnes voittajat ovat löytyneet: yö ja päivä. Peli alkaa aina yöllä ja pelinjohtaja pyytää pelaajia laittamaan silmät kiinni sanomalla: "tulee yö ja kylä nukkuu". Tämän jälkeen pelinjohtaja huolehtii seuraavien vaiheiden toteutumisen:

1. Mafiosot valitsevat yhteisymmärryksessä (ja ääneti) yksi uhri osoittamalla sormella pelinjohtajalle, kenet he haluavat tappaa.
2. Hullu valitsee uhrinsa myös osoittamalla.
3. Lääkäri valitsee henkilön, jonka hän pelastaa osoittamalla. Jos lääkäri osoittaa mafian ja/tai hullun uhria, tämä ei kuolekaan aamunkoitteessa vaan jää eloon. Jos lääkäri osoittaa jotakuta muuta, tälle henkilölle ei tapahdu mitään, mutta mafian ja hullun uhrit kuolevat. Lääkäri voi pelastaa myös itsensä.
4. Poliisi osoittaa mafiosoksi epäilemäänsä henkilöä, ja pelinjohtaja ilmaisee peukalolla, onko tämä mafioso vai ei: peukalo ylöspäin osoitettuna tarkoittaa mafiosoa ja peukalo alaspäin osoitettuna ei-mafiosoa. Hullu on ei-mafioso, eli hän näkyy poliisille siviilinä.

Aamu koittaa ja kaikki avaavat silmänsä pelinjohtajan komennolla: "on aamu ja kylä herää". Tämän jälkeen pelinjohtaja ilmoittaa ketkä ovat kuoleet ja he eivät ole enään pelissä mukana. Tämän jälkeen kansa (eli kaikki pelaajat yhdessä) saa päättää epäilevätkö he jotakuta murhaajaksi. Keskustelu on täysin vapaata eli esimerkiksi poliisi tai lääkäri voi koska tahansa paljastaa itsensä tai kuka tahansa voi huijata olevansa poliisi. Jos kansa päättää epäillä jotakuta, niin enemmistön päätöksellä tämä mahdollinen syyllinen voidaan tappaa. Ketään ei ole pakko tappaa, mikäli yksimielisyyttä ei tunnu löytyvän. Jos pelaaja tuomitaan kuolemaan, hän paljastaa henkilöllisyytensä ja poistuu pelistä. Päivän jälkeen tulee taas yö.

Pelin voittaminen: Pelin voittavat joko mafia, hullu tai kansa. Mafiosot voittavat, mikäli he onnistuvat tappamaan kaikki muut pelaajat pelistä. Kansa taas voittaa, mikäli he onnistuvat tappamaan mafiosot. Hullu voittaa jos hän ei kuole, oli lopputulos muuten mikä tahansa.

x

Kuka minä olen?

auto

Hauska seurapeli pienellekkin porukalle. Hyvä muisti ja selkeä taktiikka auttaa tässä pelissä.

Pelaajia: 3-8
Peliaika: 15 min
vaativuus: helppo

Kuka minä olen?

Apuvälineet: kynä, pienet paperilaput (x pelaajien määrä).

Pelin aloittaminen: Jokainen pelaajat kirjoittaa lapulla henkilön tai hahmon nimen, jonka tulee olla kaikkien tiedossa. Sen jälkeen lappu annetaan vasemmanpuoleiselle pelaajalle, joka katsomatta nimeä laittaa sen otsaansa kiinni (esim. nuolasemalla lappua).

Pelin kulku: Nuorin pelaaja aloittaa oman henkilöllisyytensä selvittämisen kysymällä kysymyksen itsestään, joihin muut voivat vastata kyllä tai ei. Mikäli pelaaja saa kysymykselleen vastauksen kyllä, hän saa esittää uuden kysymyksen. Muutoin vuoro siirtyy seuraavalla pelaajalle.

Pelin voittaminen: Pelin voittaa se pelaaja, joka ensimmäisenä arvaa oikein hahmonsa nimen.

x

Korkea torni?

Korkea torni

Tähän seurapeliin on hyvä olla kaksi tai useampia joukkueita ja hieman alkuvalmistelu.

Pelaajia: 4+
Peliaika: 18 min
vaativuus: haastava

Korkea torni

Apuvälineet: mitta ja kello sekä 20 spagettia, vaahtokarkki, sakset, 1 metri teippiä ja 1 metri narua per joukkue.

Pelin aloittaminen: Jokainen joukkue kerää aluksi kaikki tarvittavat välineet itselleen eli yhden vaahtokarkin, metrin teippiä ja narua, sakset sekä 20 spagettia.

Pelin kulku: Joukkueilla on 18 minuuttia aikaa rakentaa tasaiselle alustalle spagettia, narua ja teippiä hyväksikäyttäen rakennelma, jolla he saavat vaahtokarkin mahdollisimman korkealle maan (tai pöydän yms.) pinnasta. Rakennelman tulee pysyä pystyssä mittauksen ajan, kun aika on päättynyt.

Pelin voittaminen: Joukkue, jonka vaahtokarkki on kaikkein korkeammalla, on voittaja. Yli 30 senttiä on jo hyvä tulos.

x

Tuota sisältöä

Päivitän sivua aina kun saan hyviä ideoita tai kuulen uusista peleistä tai arvoituksista. Jos mielessäsi on jokin kategorioihin sopiva lisäys, olen erittäin kiitollinen, mikäli lähetät sen minulle viestillä.

Lähetä viesti »

Kehitä sivustoa

Jos sivusto ei toimi kunnolla tai löydät täältä virheitä, lähetä viestillä korjaus tai kehitysehdotus. Kehitysehdotus voi liittyä sivuston rakenteeseen tai ihan vain kielelliseen virheeseen pelissä tai arvoituksessa.

Lähetä viesti »

Sivuston sisältö

Koitan pitää mahdollisimman laadukkaana ja sen takia tarkastan kaiken sisällön, jota sivustolle lisään. Mikäli joku osa kuitenkin rikkoo tekijänoikeuksia yms. muita sääntöjä, lähetäthän tästä minulle tiedon.

Lähetä viesti »